یکی از وظایف طراح رابط کاربری انتخاب پالت رنگی محصول براساس رنگهای مناسب و مرتبط با آن محصول است.

انتخاب رنگ های مناسب و مرتبط باعث حرفه ای تر دیده شدن محصول و برقراری ارتباط مناسب با کاربران خود می‌شود.

کاربر زمانی که وارد سایتی می شود که از هر رنگی برای قسمت های مختلف استفاده شده و در ضمن رنگها هیچ سنخیتی باهم ندارند موجب ایجاد تاثیر منفی در ذهن ناخودآگاه کاربر میشود.

پس انتخاب پالت رنگی برای محصول یک امر مهم و ضروری است.

 

نحوه انتخاب پالت رنگی محصول

پالت رنگی می‌تواند براساس سلیقه طراح انتخاب شود و این روش در گذشته مرسوم بوده است.

این انتخاب معمولا براساس تجربه کاربر انجام می شد و سعی می شد براساس جنبه زیبایی شناختی، پالت رنگی ایجاد شود.

 

روش درست و نخست انتخاب پالت براساس روانشناسی رنگها

یکی از روش هایی که برای انتخاب پالت رنگی مورد استفاده قرار میگیرد انتخاب رنگ براساس شاخصه روانشناسی است.

هر رنگ دارای مفهوم و نمایانگر یک واکنش از سمت بازدیدکنندگان بصورت مثبت یا منفی است.

شما در مرحله نخست ابتدا باید مخاطبین محصول خود را مشخص کنید. سپس نوع خدمتی که محصول شما معرفی می‌کند را تعیین کنید.

براساس این دو شاخصه میتوانید پالت رنگی خود را انتخاب نمایید.

جالب است بدانید که براساس تحقیقات انجام شده کاربران پس از ورود به سایت شما، تا ۹۰ ثانیه به تحلیل سایت و محصول شما می‌پردازند و پس از این مدت قضاوت میکنند که آیا سایت شما مناسب برای استفاده است یا خیر. این قضاوت حدود ۶۰ تا ۹۰ درصد به رنگهای انتخاب شده در محصول مرتبط می باشد.

 

معنی و مفهوم هر رنگ براساس جنسیت

برای انتقال هدف و منظور محصول خود بصورت صحیح به بازدیدکننده، می بایست طراح درباره رنگ ها و اینکه چه حسی را به بازدیدکننده انتقال می دهد، اطلاعات کافی داشته باشد.

مواردی که بغیر از رنگ در احساس کاربر تاثیرگذار هستند:

  • تصاویر
  • محتوا
  • لحن بیان و توضیح محصول

در کنار اینکه شما باید رنگ خود را براساس معنی و مفهوم برند خود انتخاب کنید باید موارد دیگری را نیز در آن دخیل کنید.به تصاویر زیر دقت کنید.

در این دو تصویر به مقایسه علاقه مندی آقایان و خانم ها به رنگ های مختلف بصورت درصدی نمایش داده شده است.این درصدگیری براساس منطقه مکانی خاورمیانه

بوده و در مناطق دیگر ممکن است درصد هر یک از رنگ ها متفاوت باشد. همانطور که مشاهده می کنید رنگ آبی دارای مقبولیت بیشتری در نزد کاربران است.

 

رنگ قرمز

زمانی که شما بخواهید در کاربر انگیزه و حس هیجان ایجاد کنید باید از رنگ قرمز و تنالیت های رنگ قرمز استفاده نمائید.

از رنگ قرمز  می توانیم برای جلب توجه کاربر به بخش موردنظر استفاده کنید.اگر دقت کرده باشید دکمه های رابط کاربری که مفهوم انصراف یا حذف دارند را با پس زمینه قرمز ایجاد می کنند تا کاربر به آن توجه داشته باشد.

رنگ قرمز دارای حس مثبت مانند عشق و هم دارای معانی منفی مانند خشم را بوجود می آورند.

معنی و مفهوم رنگ قرمز شامل موارد زیراست:

  • هیجان
  • تهاجم
  • اشتیاق
  • خطر
  • انرژی

 

رنگ آبی

رنگ آبی، یک رنگ متداول در رابط کاربری است.رنگ آبی در رابط کاربری جز رنگ های مهم و کاربردی است.

در شبکه های اجتماعی بزرگی همچون فیس بوک و توییتر از رنگ آبی استفاده شده است.

رنگ آبی دارای معانی همچون موارد زیر است:

  • امنیت
  • آرامش
  • پاکی
  • اعتماد

 

رنگ سبز

رنگ سبز دارای انرژی مثبت بالایی است.رنگ سبز در رابط کاربری القا کننده اطمینان بخشی به کاربر است.

برای مثال پیغام هایی که مفهوم موفق بودن را دارند یا call to action هایی که دارای شروع یک فرآیند هستند را با رنگ سبز نمایش میدهند.

رنگ سبز دارای معانی همچون موارد زیر است:

  • رشد
  • باروری
  • سلامت
  • طبیعت
  • تازگی
  • طراوت

 

رنگ زرد

رنگ زرد در انتقال احساسات به کاربر بسیار تاثیرگذار است.اما زیاد از این رنگ استفاده نکنید.

استفاده زیاد از رنگ زرد موجب احساس گیجی در کاربر می شود.

رنگ زرد دارای معانی همچون موارد زیر است:

  • خوشحالی
  • لذت
  • تشویق
  • درخشش
  • روشنایی
  • هیجان

 

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی یک رنگ با انرژی و گرمای بالاست.احساس القا شده به کاربر یک حس هیجانی است.

رنگ نارنجی ترکیبی از قدرت قرمز و صمیمت رنگ زرد است که باعث بالا بردن هیجان در کاربر شده و او را ترغیب به انجام کار موردنظر می کند.

رنگ نارنجی دارای معانی همچون موارد زیر است:

  • هیجان
  • اعتمادبنفس
  • شجاعت
  • تحرک و شوق

 

رنگ صورتی

رنگ صورتی را بعنوان رنگ زنانه می شناسند.اگر مخاطبین سایت شما خانم ها هستند از این رنگ می توانید به خوبی استفاده کنید.

در صورتی که محتوای سایت شما حالت جدی در خودش دارد، از رنگ صورتی استفاده نکنید.

رنگ صورتی بر روی پس زمینه مشکی جلوه قشنگی را ایجاد می کند.

رنگ صورتی دارای معانی همچون موارد زیر است:

  • امید
  • عشق
  • سرگرمی
  • نرمی

 

رنگ بنفش

رنگ بنفش ترکیبی از رنگ قرمز و آبی است.

رنگ بنفش بین قدرت رنگ قرمز و پایداری رنگ آبی انتخاب شده است. اگر قصد ارائه یک محصول لوکس به کاربر را دارید از رنگ بنفش استفاده نمائید.

استفاده زیاد از رنگ بنفش بدلیل ایجاد هواس پرتی توصیه نمی شود.

رنگ بنفش دارای معانی همچون موارد زیر است:

  • ثروت
  • لوکس بودن
  • جاه طلبی

 

رنگ قهوه ای

رنگ قهوه ای یک رنگ خنثی است که می توان از آن در پس زمینه بخش های مختلف استفاده کرد.

رنگ قهوه ای دارای معانی همچون موارد زیر است:

  • امنیت
  • محافظت
  • تجربه

 

رنگ مشکی

رنگ مشکی در برگیرنده مفاهیم مثبت و منفی همزمان است.

رنگ مشکی یک رنگ قدرتمند است که استفاده از آن هیچ وقت از مد نخواهد افتاد. برای متن های داخل رابط کاربری بهتر است از رنگ مشکی استفاده نمائید.

از رنگ مشکی در دکمه خرید یا بخشی که دارای انجام عملکرد خاص است، استفاده نکنید.

رنگ مشکی دارای معانی همچون موارد زیر است:

  • لوکس
  • قدرت
  • رسمیت
  • مرگ یا از دست رفتن

 

رنگ سفید

وجود فضای سفید یا منفی در هر رابط کاربری لازم و ضروری است.این فضای سفید باعث دیده شدن بخش های مختلف رابط کاربری شما می شود

رنگ سفید موجب ایجاد تنفس در طراحی شما می شود.

نکته: بیش از حد از رنگ سفید استفاده نکنید. چون موجب پوچی و تهی شدن طرح می شود و این حس را به کاربر القا می کند که در سایت شما قرار نیست کاری انجام شود.پس تعادل را رعایت کنید.

رنگ سفید دارای معانی همچون موارد زیر است:

  • پاکی
  • خلوص
  • معصومیت

دیدگاه خود را بیان کنید

این ایمیل برای عموم منتشر نمی شود