یکی از روش های انتخاب رنگ براساس حوزه کاری محصول است.برای مثال به برند مک دونالد دقت کنید
این شرکت از رنگ قرمز و زرد برای انتخاب پالت رنگی خود استفاده کرده است. چرا که این دو رنگ در بحث فست فود بسیار پرکاربرد است.
درکنار این مورد استفاده از رنگ قرمز و زرد از لحاظ روانشناسی موجب تهیج کاربر و گرسنه کردن کاربر میشود.
تصویر
انتخاب رنگ براساس مخاطبین
در کنار انتخاب رنگ براساس نوع حوزه کاری شما میتوانید از نوع مخاطبین خود برای انتخاب رنگ استفاده کنید. برای مثال خانم ها از رنگهای مانند آبی،بنفش و سبز خوششان میآید و آقایان از رنگ هایی مانند سیاه،آبی و سبز خوششان می آید.
از طرفی آقایان از رنگ هایی مانند نارنجی، بنفش و قهوهای متنفرند.همچنین خانم ها از رنگ هایی مانند نارنجی، قهوه ای و بژ متنفرند.
تصویر
اینکه رنگ های پالت رنگی خود را براساس تنها ویژگی مخاطبین قرار دهیم کار درستی نیست و باید مجموعه ای از شاخص ها را در انتخاب رنگ استفاده کنیم.اگر قرار باشد پالت رنگی براساس مخاطب انتخاب شود دیگر نباید در هیچ طرح و محصولی رنگ قهوهای را مشاهده کنیم.
با انتخاب هوشمندانه و چندین عامل می توانیم محصول زیبایی داشته باشیم.
حتی اگر قرار است انتخاب براساس شاخصه علاقه یا تنفر زن ها یا مردها باشد، باید انتخاب براساس منطقه مکانی افراد در نظر گرفته شود. برای مثال در چین رنگ قرمز مورد علاقه عموم است.
الهام گیری از طبیعت
روش دینار انتخاب رنگ که میتواند شاخصه خوب و مطمعنی باشد استفاده از رنگ های موجود در طبیعت است. برای مثال به گل سرخ در طبیعت توجه کنید.
ترکیب رنگ های قرمز و سبز باهم موجب ایجاد حس خوب میشود. به نحوی که کاربر با مشاهده آن به آن علاقه نشان میدهد.
به تصویر زیر دقت کنید. نمونه یک تصویر از طبیعت است که دارای ترکیب رنگ عالی میباشد که با استفاده از دقت و توجه میتوانیم رنگ های خود را از روی آن انتخاب کنیم.
تصویر
در این تصویر می توانیم با دقت رنگی که از همه بیشتر استفاده شده بعنوان رنگ اصلی در نظر گرفته و از سایر رنگ ها بعنوان رنگ تکمیلی رنگ اصلی استفاده کنیم.
استفاده از خواص رنگ ها
در بحث تئوری رنگ ها یکی از روش های انتخاب رنگ، استفاده از شیوه های علمی و اصولی است.
برای مثال یکی از این روش استفاده از یک رنگ اصلی و سپس استفاده از رنگ مکمل یا complementary میباشد. همانطور که قبلاً توضیح دادیم برای
انتخاب رنگ مکمل در چرخه رنگ باید رنگ های مقابل هم را بعنوان رنگ مکمل در نظر بگیریم.
تصویر
یکی دیگر از روش های علمی استفاده از رنگ های هم ردیف یا analogousو … است
تصویر
استفاده از شخصیت برند محصول
یکی دیگر از روش های انتخاب رنگ استفاده از شخصیت برند محصول است.
برای مثال سایت دیجی کالا از رنگ قرمز در رابط کاربری خود استفاده کرده است یا سایت اسنپ از رنگ سبز استفاده کرده است.
این روش هم می تواند موثر باشد
توجه به کنتراست و ارتباط رنگ ها باهم
سعی کنید در انتخاب رنگ به این قضیه توجه کنید رنگ های انتخابی در کنار هم به چه شکل نمایش داده می شود.
زمانی که رنگی را انتخاب می کنید که در کنار رنگ های دیگر جلوه خوب خودش را نشان نمی دهد پس این رنگ مناسب استفاده نیست.
استفاده از رنگ های مرتبط و هماهنگ باهم باعث بالا بردن درک کاربران شما و کاربردپذیری محصول شما می شود.
به این ارتباط رنگ ها با هم کنتراست نیز گفته می شود