در این مقاله قصد داریم به درک ارتباط بین طراحی UX و سئو بپردازیم که سئو و UX چطور به یکدیگر وصل هستند و چگونه می توان آنها را به صورت استراتژیک با هم ادغام کرد.
سوء تفاهم بزرگ
در میان بازاریابان بی تجربه، سوء تفاهم رایجی وجود دارد، که سئو فقط کلمات کلیدی و لینکسازی
(Link Building) است. حتی اگر اینها جنبه های کلیدی استراتژی شما باشند، SEO به مراتب فراتر از اینهاست .
گوگل برای رتبه بندی سایت شما از فاکتورهای زیادی استفاده میکند که مهم ترین آن ها تجربه کاربری یا UX است.
سئو و تجربه کاربری
گوگل با هدف بهبود تجربه کاربران، در چند سال گذشته به سرعت تکامل یافته است. برای جدا کردن گندم از کاه و ارائه نتایج جستجو با کیفیت بالا، قابل اعتماد و مرتبط، موتور جستجو تغییرات متعددی را در SEPR یا (Search Engine Results Pages) ایجاد کرده و به روز رسانی الگوریتمهای سخت گیرانه را انجام داده است.
یکی از این الگوریتم ها، الگوریتم RankBrain است، که UX برای گوگل مهم است.
تاثیر RankBrain در رتبه بندی سایت شما
رنک برین سومین فاکتور رتبه بندی محسوب می شود. این الگوریتم روی معیارهای رفتاری از قبیل، نرخ پرش در سایت (bounce rate)، نرخ کلیک ارگانیک (CTR)، میانگین نمایش صفحات (pages per session) و زمان ماندگاری کاربران در سایت (dwell time) تمرکز دارد.
رنک برین RankBrain، گوگل را مطلع میکند که آیا بازدیدکنندگان از گشت و گذار در سایت شما لذت میبرند یا خیر؟ در واقع وقتی یک کاربر به راحتی از یک صفحه به سمت دیگر حرکت میکند، روی لینکهای شما کلیک میکند، زمان زیادی را در صفحات شما سپری میکند و دوباره به سایت شما باز میگردد، این ها نشان می دهد که سایت شما یک منبع کاربر پسند است.
از طرفی، اگر کاربر، سایت شما را بدون هیچ فعالیت اضافی ترک کند و بعد از دیدن صفحه شما به صفحه نتایج گوگل بازگردد و دیگر هرگز به سایت شما برنگردد، با این کار به گوگل میگوید که سایت شما بهینه سازی ضعیفی دارد و یا نتایج بی ربطی برای کاربران خود نمایش میدهد.
رنک برین RankBrain فقط یکی از نمونه های متعددی است که نشان میدهد UX و SEO اهداف مشترک دارند. حتما به یاد دارید هدف گذاری و بهینه سازی برای تطابق کلمات کلیدی، یکی از روشهای رایج برای افزایش رتبه در گذشته بود.
امروزه برای دیده شدن در مقابل جستجو کنندگان واقعی، و گرفتن رتبه در SERPS
(صفحه نتایج موتورهای جستجو)، باید پاهایتان را در کفش خودتان بگذارید. به عبارت دیگر، شما باید هدف کاربران را درک کنید و بدانید که چگونه در نتایج جستجو نمایان شوید.
بهینه سازی جستجوی صوتی
یک نمونه از این موارد، بهینه سازی جستجوی صوتی است که به عنوان یک عامل حیاتی در استراتژی SEO شما مبدل میشود. هدف گوگل این است که برای کاربران اطلاعاتی فراهم کند که به سوالات آنها پاسخ میدهد و مشکلاتشان را حل میکند،. بنابراین، برای نمایان شدن در نتیجه جستجوی صوتی، شما باید محتوای خود را برای بیشتر کلمات کلیدی، مبتنی بر سوال و کلمات کلیدی با دقت زیاد، بهینه سازی کنید.
ایستگاه بعدی طراحی وب سایت شماست. هدف SEO این است که به شما کمک کند موقعیت خود را در Google بالا ببرید و قابل مشاهدهتر شوید. اما هنگامی که یک کاربر به سایت شما مراجعه میکند، نقش UX در اینجا، یافتن پاسخ سریعتر سوالات آنها، برجسته کردن حرفهای بودن شما و افزایش آگاهی از نام تجاری شماست.
بهترین شیوه پیاده سازی SEO و طراحی UX
مثالهایی که در بالا بیان شد به وضوح نشان میدهد که تلاش برای بهبود SEO شما بدون در نظر گرفتن تجربه کاربری امکان پذیر نیست. از سوی دیگر، طراحی سایت شما از ابتدا بدون بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو نیز اشتباه بزرگی است. این دو جنبه؛ یعنی سئو و تجربه کاربری، دست به دست هم میدهند و نیاز است که از همان شروع کار با هم آمیخته شوند.
چند نکته حیاتی
بهبود زمان بارگذاری صفحه
همواره یکی از مهمترین معیارهای گوگل برای نشانه گذاری رتبه بندی، سرعت بارگذاری صفحات است که از سرعت بروزرسانی آنها مهمتر است و آمار این را نشان داده است.
به عنوان مثال؛ آیا میدانستید که تاخیر یک ثانیه ای در بارگذاری صفحه تا ۱۱ درصد میزان بازدید شما را کاهش می دهد؟
همچنین بارگذاری ضعیف صفحه، باعث آسیب دیدن نرخ تبدیل و بطور کلی تجربه کاربر میشود. اگر سایت شما در ۲ ثانیه و یا کمتر از این بارگذاری نشود، تقریبا نیمی از بازدیدکنندگانتان را از دست خواهید داد. ناگفته نماند که این موضوع، روی میزان بقای شما نیز تاثیر میگذارد.
حالا چند نکته برای بهبود سرعت سایت شما:
- انتخاب یک هاست یا فضای میزبانی قابل اعتماد
- انتخاب تصاویر با کیفیت بالا، اما کاهش حجم آنها با فشرده سازی و برش
- تقویت کَش مرورگر
- حذف پخش خودکار فرمتهای چند رسانه ای
- سرمایه گذاری در یک شبکه تحویل محتوا
- استفاده از بارگذاری (lazy loading)
- معماری وبسایت خود را ساده تر کنید
معماری سایت شما چگونگی تنظیم صفحات سایت شماست. از دیدگاه SEO، معماری خوب یک سایت به این معنی است که گوگل قادر به پیدا کردن و ایندکس کردن صفحات شما، تا زمانی که لینک شما جایگاه خود در در میان صفحات قوی و ضعیف پیدا کند، باشد.
معماری سایت شما بر بازدیدکنندگان شما تاثیر میگذارد، چرا که اکثر آنها از منوی ناوبری برای پیدا کردن صفحه مناسب استفاده میکنند.
به همین دلیل است که شما باید ناوبری وب سایت خود را ساده تر کنید، برچسبهای منوهای اطلاعی اضافه کنید، CTA های قابل توجهی اضافه کنید و اطمینان حاصل کنید که صفحات شما بیش از ۴ کلیک از صفحه اصلی نداشته باشند.
سرمایه گذاری در رسپانسیو کردن سایت
با افزایش تعداد کاربران موبایل، چیزی مهمتر از بهینه سازی سایت برای صفحات موبایل وجود ندارد. گوگل صفحات موبایل را قبل از صفحات نسخه دسکتاپ ایندکس میکند، پس با داشتن صفحات رسپانسیو هرگز نباید نگران آسیب دیدن رتبه خود در گوگل باشیم.
خوانایی بالا مطالب
برای شروع، وسعت دید را کاهش دهید، مطمئن شوید که میزان بزرگی فونت ها کافی باشد و محتوای شما به راحتی قابل خواندن باشد. پنجره های بازشو مزاحم را حذف کنید و فیلدهای غیر ضروری را از فرمهایتان حذف کنید و مطمئن شوید که دکمه های CTA و لینکها به راحتی قابل لمس کردن هستند.
سئو مخرب باعث نارضایتی کاربر میشود
همانطور که UX ضعیف به SEO آسیب میرساند، روشهای سئو اسپم میتواند UX شما را خراب کند. به عنوان مثال، ایجاد پستهای تبلیغاتی یا اضافه کردن تعداد زیادی پیوندهای نامناسب به صفحه اصلی یا محتوای شما ممکن است باعث از دست رفتن کاربران شود. در اینجا به چند عنصر SEO که شما باید در هنگام طراحی یک سایت کاربرپسند داشته باشید، میپردازیم:
انتخاب دامین برند ساز، کوتاه و به یاد ماندنی.
1 |
https://virgool.io/ |
محتوای بسیار آموزنده با بیش از ۱۰۰۰ کلمه و جذاب که سوالات خوانندگان شما را پاسخ میدهد، بنویسید.
لینک های داخلی مناسب
لینکهای داخلی برای ایجاد پیوند از یک صفحه به صفحه دیگر اضافه کنید، اما مطمئن شوید که آنها به طور طبیعی اضافه شده اند.
مطالب کوتاه اما مفید
مطالب خود را با اضافه کردن سرفصلها و شکستن متن به بخش های کوچکتر، قابل خواندن کنید.
اضافه کردن متا تگ مناسب
متا تگها را بهینه کنید، شامل؛ عناوین صفحه، متای توضیحات، عنوانهای مطالب، و یا برچسبهای تصاویر
(alt tag) مناسب.
ایجاد اعتماد و افزایش آگاهی
دقیقا به همین دلیل، شما باید از طراحی UX خود برای ایجاد اعتماد و افزایش آگاهی در میان آنها استفاده کنید. به عنوان مثال، یک صفحه فرهنگی ایجاد کنید و از قدرت داستانها برای ایجاد احساسات در مخاطبان مورد نظر خود استفاده کنید و نام تجاری خود را به رسمیت بشناسانید. همچنین باید عکسهای کارکنان خود را پست کنید.
همچنین به اشتراک گذاشتن نظرات مشتریان برای نشان دادن یک برند قانونی و معتبر امری تاثیر برانگیز است. مهمتر از همه، طراحی ما باید ماندگار باشد. یک استایل ایجاد کنید و اطمینان حاصل کنید که همه چیز، از رنگها و فونتها تا محتوای بصری در سایت شما، به طور مداوم مورد استفاده قرار میگیرد.